Sunday, July 4, 2010

arkitek:bukan sekadar pelukis

kucin yang chumel ini sedang santai gedixx

duduk di rumah 3 menggu cuti tanpa sebarang tekanan dari design n archustic memang bosan. hari2 bangun, nengok tv citer indon, citer tu, citer ni, siaran ulangan pon aku tengok lagi.nak pi kuar pon sosah,moto tak reti drive, keta pon aku tak reti jugak nak drive, nak drive beskal, beskal pon da tak ada(eh, ada ka orang drive beskal??).Duduk la aku memerap dalam rumah ni selama 3 menggu, nak kuar pon nak kena tunggu mak aku balik keja.tu pon habeh jaoh sampai kat giant kt sempang 3 tu je.

aduhh...poning den

menggu depan da nak start balik kuliah, da nak start balik kesengsaraan, da nak start balik sakit kepala ngadap design, da nak start balik zaman kezombian, zaman crit session, kertas besau2 bersepah-sepah di segenap penjuru studio n bla bla bla.....eh, lopa plak menggu depan aku da jadi senior ye. boleh la nanti aku menyaksikan telatah dan gelagat pelajar2 baru dengan muka mereka yang penuh dengan harapan utk menggenggam segulung ijazah kelak.serta muka yang begitu innocent, berkobar-kobar utk menempoh dunia baru ini, iaitu dunia architecture yang penuh dengan suka duka dan onak duri utk ditempohi mereka2. (iye2 je aku discribe camtuh ye, macam la trok sangat ye dunia  arch ni)

kalu melangkah ke dance studio lapang aje, kalu archi studio, hohoho xbleh nak kato apo dah???

sebenarnya takdela terok sangat pon blaja architecture ni(nada yg ter amat ikhlas)..hohoho, slamat datang juniorita2 kesayangan. stelah menjalani temuduga, anda adalah orang yang nyata layak utk duduk di bawah 1 bumbung dengan kami semua di FKAB yang terchenta ini. tiada yang lebih layak melainkan anda2 juniorita yang sememangnya berkelayakan utk meneruskan bidang architecture ini(ayat xbleh blah dari aku). tahniah diucapkan untuk anda2 sekalian. bagi mereka yang mempunyai abang2 atau kakak2 yang sebelum ini telah menceburi bidang ini, mungkin anda2 mengetahui serba sedikit tentang architecture ini. bagi yg masih samar2 tentang architecture, pastinya risau dengan corak dan rentak pembelajaran bidang ini. artikel kat bawah ni aku petik dari blog sorang student master architecture di luar negara,jgn men2 tu,hohoho.selamat membaca ye..

 tekun menyiapkan board2 yang belambak-lambak utk presentation nanti

Senibina merupakan antara jurusan ilmu yang tertua di dunia. Sekiranya kita melihat senibina hanya sebagai aktiviti untuk membina ruang untuk kegunaan manusia, ianya boleh dikatakan keperluan asas manusia sejak azali lagi. Tanpanya, tiada tamadun manusia.

 kalu xde lukisn besau2 ni bukan architecture le namanya

Namun ramai sebenarnya yang tidak mengetahui apa sebenarnya senibina. Bercakap sahaja tentang senibina, ramai akan berkata,

“Kerja arkitek melukis sahaja kan?”

Tempoh pengajian seorang pelajar senibina ialah minima 5 tahun. Bagi sesetengah pelajar, mungkin 6 tahun sekiranya dikehendaki bekerja selama 6 bulan atau setahun selepas tempoh 3 tahun pertama pengajian. Adakah mereka belajar melukis sahaja sepanjang 5 atau 6 tahun tersebut?

Secara logiknya, tidak. Mengapa ambil masa yang begitu lama (hampir sama tempoh dengan pelajar perubatan) untuk bergelar arkitek? Banyak lagi perkara yang perlu ada pada seseorang itu sebelum layak digelar arkitek, bukan sekadar melukis. Bahkan, orang yang pandai melukis pun tidak semestinya berjaya menghabiskan tempoh pengajian selama 3 tahun!


Perkara Asas
Kemudian Kami berfirman, “Wahai Adam! Sungguh ini (iblis) musuh bagimu dan bagi isterimu, maka sekali-kali jangan sampai dia mengeluarkan kamu berdua dari syurga, nanti kamu celaka. Sungguh, ada (jaminan) untukmu di sana, engkau tidak akan kelaparan dan tidak akan telanjang. dan sungguh, di sana engkau tidak akan merasa dahaga dan tidak akan ditimpa panas matahari.”
(Taha 20:117-119)

Berdasarkan ayat ini, kita boleh lihat bahawasa secara fitrahnya, manusia memerlukan tiga perkara asas iaitu makanan, pakaian dan tempat berteduh. Senibina dalam konteks ayat ini merujuk kepada tempat berteduh yakni tempat di mana kita ” tidak akan merasa dahaga dan tidak akan ditimpa panas matahari”. Di sini jugalah terdapat gambaran ringkas tentang tahap keselesaan yang manusia inginkan.
Maka, asas kepada mana-mana senibina ialah menyediakan ruang utk manusia berteduh dan memberi keselesaan kepada penghuninya.

Rekacipta
Antara perkara pertama yang pelajar senibina perlu tahu ialah cara hendak merekacipta (design) dengan betul. Tidak boleh hendak merekacipta semberono sebab merekalah yang akan bertanggungjawab sekiranya bangunan atau rumah yang mereka reka itu menimbulkan pelbagai masalah kepada penghuninya.
Kerja merekacipta perlu menggabungkan ilmu pengetahuan mereka dalam segenap bidang seperti sejarah,  teknologi, media komunikasi dan nilai-nilai invidividu untuk menjadi sebuah projek yang lengkap.

rumahku syurgaku, arkitek bertanggungjawab merealisasikan kehendak 
masyarakat yang mahukan keselesaan berada kediaman

Untuk membina sebuah rumah, contohnya, arkitek perlu tahu tentang perangai pelanggannya; bagaimana mereka menggunakan dapur, ruang tidur, bilik mandi, dan sebagainya. Adakah mereka mementingkan privasi, yakni memisahkan antara ruang untuk tetamu dan ruang khas untuk ahli keluarga? Adakah mereka cenderung untuk mempunyai ruang yang fleksibel yang menggabungkan ruang tamu, tempat makan dan dapur? Adakah mereka suka untuk mempunyai laman sebagai ruang santai? Semuanya perlu diambil kira sebelum seorang arkitek boleh menghasilkan rumah yang memuaskan untuk pelanggannya.

designing process
Di sepanjang tempoh pengajian, pelajar senibina akan diasah untuk berfikir dan menganalisa secara kritis dan kreatif agar dapat mengkaji sesuatu isu berdasarkan konteks, membuat retrospeksi, menganalisa pelbagai pandangan di dalam isu tersebut dan membentuk pandangan peribadi yang logik dan kukuh. Ia akhirnya akan membentuk peribadi yang unik dalam setiap diri pelajar, dan akan terserlah di dalam bangunan yang mereka bina.

Ilmu Pengetahuan
Antara keperluan asas seorang pelajar senibina ialah ilmu pengetahuan yang luas.

“An architect knows something about everything. An engineer knows everything about one thing.”
(Frederick,Matthew “101 Things I Learned in Architecture School”)

Kata-kata Matthew Frederick tersebut menggambarkan serba sedikit tentang seorang arkitek. Arkitek tahu serba sedikit tentang pelbagai jurusan ilmu, tetapi mereka bukanlah pakar dalam bidang-bidang tersebut. Dengan kata lain, pengetahuan amnya perlu tinggi, cukup tinggi untuk membolehkannya menghasilkan bangunan yang elok.

arkitek juga perlu turun ke tapak projek memantau construction
Contohnya, dari segi teknikal, di dalam industri kelak, arkiteklah yang bakal mengetuai barisan jurutera mekanikal dan struktur, hiasan dalaman, kontraktor, dan pakar-pakar dari bidang lain dalam melaksanakan sesuatu projek. Seringkali dalam sesuatu projek, pandangan dari pelbagai pihak akan bercanggah; struktur tidak betul, kekangan kewangan, hilang nilai estetika dan sebagainya. Di sinilah peranan arkitek. Dia perlu mengetahui tentang semua disiplin ilmu yang terlibat sehingga boleh berbincang dan mencapai keputusan yang memuaskan, bukan sahaja untuk pelanggan malah untuk menjaga integriti seluruh projek.

Komunikasi
Kemahiran untuk menyampaikan ide dengan berkesan, samada secara lisan, visual (hardcopy dan elektronik) dan melalui penulisan merupakan antara kebolehan yang perlu ada pada arkitek. Kemahiran-kemahiran ini tidak dapat diasah dalam masa yang singkat, maka sebab itulah pelajar senibina memerlukan masa yang lama untuk menghabiskan tempoh pengajian.

hari yang ditunggu-tunggu lecturer menyaksikan hasil karya pelajar
Di kebanyakan universiti, para pelajar senibina perlu membuat pembentangan hampir setiap minggu, selalunya untuk subjek “Design”. Setiap minggu, tenaga pengajar selalunya sudah menetapkan sasaran tahap kerja yang perlu dicapai oleh semua pelajar. Di dalam setiap sesi inilah pelajar akan diberi peluang untuk mengasah kemahiran berkomukasi dengan berkesan melalui bahan visual, model fizikal dan juga pembentangan atau diskusi secara lisan. Ianya juga menuntut pelajar agar mempunyai skil menguruskan masa dengan elok kerana sekiranya tidak mampu untuk mempamerkan kerja yang memuaskan, dia akan mengalami kesukaran untuk mengejar masa.


Di universiti, pelajar juga akan didedahkan dengan pelbagai cara untuk menghasilkan pembentangan visual yang berkesan. Di Royal Melbourne Insititute of Technology (RMIT) University, pelajar akan didedahkan dengan software grafik seperti Adobe Photoshop, Adobe Indesign, Rhinoceros dan sebagainya. Pelajar juga perlu mengetahui kaedah membuat model dengan cepat dan berkesan.

model memudahkan lagi audiens memahami design yang dipersembahkan
Kemahiran menulis pula selalunya akan diajar di dalam subjek sejarah di mana pelajar perlu menganalisa dan membuat kajian yang terperinci dan seterusnya menyalurkan pemikiran mereka ke dalam penulisan.
Secara ringkasnya, itulah gambaran yang sebenar tentang seorang arkitek, ataupun perkara-perkara asas yang perlu ada pada pelajar senibina. Jurusan ilmu dan seni membina ini bukanlah suatu bidang yang hanya menuntut orang yang mahir dalam melukis semata-mata. Ianya lebih dari itu. Tanggungjawab pakar senibina amat besar dan mereka yang menggalasnya perlu mempunyai integriti dan akauntabiliti.


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...