Monday, January 10, 2011

alahai sejarah

blog ini kelihatannya sudah lama bersawang
silap haribulan ular pun boleh bersarang

alahai sejarah.....
kalau zaman sekolah dulu....
aku tak berapa nak minat dengan subjek yang satu ini...
bukan apa...
semuanya fakta belaka....
yang harus dihafal........
aku pulak jenis yang tak suka menghafal...
maka mungkin kerana itu,
subjek yang memerlukan banyak hafalan di zaman itu....
agak kureng cantik resultnya dalam slip spm...
huhu...

alahai sejarah..
kini subjek itu kembali lagi....
setelah hampir 2 tahun tak berjumpa.....

sejak bermastautin di bangi ini...
setiap semestar akan menghadap sejarah...
masuk semester ini sudah empat semestar...
aku bergelumang dengan sejarah.....
semestar satu,
sejarah tamadun-tamadun terdahulu..
seperti rom, mesir, yunani, dll
semestar dua,
sejarah perkembangan awal senibina kut,aku pun dah tak ingat
semestar tiga...
walaupun tiada sejarah dalam senarai smpweb...
sebenarnya ada juga....
cuma nak bagi sedap ayat...
diganti dengan istilah teori....
ya!!!
teori n idea senibina,...
tetapi pada hakikatnya tetap sejarah...
kerana bagi aku....
apa-apa yang berkaitan masa yang dah lepas...
tetap juga namanya sejarah...
mungkin ini taktik orang atas jsb nak bagi student mereka tak mengantuk dalam kelas...
kerana hakikatnya budak archi ni selalu menzombie masa studio...
n tido masa klas
semestar empat..
lagi-lagi sejarah
sejarah senibina melayu n etnik pula...
maksud aku etnik di malaysia ya....

itulah yang aku tengah gigih buat sekarang...
gigih buat rumah panjang
gigih buat sejarah rumah panjang...
itulah dia..
ya! sejarah rumah panjang...
dan etnik2 sabah dan sarawak yang mendiaminya...
ok!
cepat sambung buat sejarah...


oh! nampaknya aku telah terpengaruh dengan gaya penulisan ukm yang sangat skema...

1 comments:

int_ayu said...

alaahi sejarah..pasni bergiat la blog ko ek..hahah..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...